Nadmierne spalanie oleju w silnikach 1,8 i 2,0 TSI i TFSI

 

W związku z wieloma zapytaniami kierowanymi do nas na E-mail, na które często nie mamy czasu odpisywać

postanowiłem opisać ten problem z wykorzystaniem wiedzy oraz doświadczenia zdobytego przez nasz warsztat

podczas wieloletniego wykonywania remontów silników. Odpowiem tu na najczęściej zadawane pytania.

 

Olejowy problem silników 1,8 i 2,0 TSI i TFSI

 

Silniki TSI i TFSI koncernu Vw AG seri EA888 montowane w samochodach Vw Audi Seat Skoda,

wyprodukowane w latach 2008 do połowy 2011 spalają duże (nadmierne) ilości oleju silnikowego.

Problem ten pojawia się już po przebiegu 30-60 tyś. km. i z czasem się nasila, choć są takie jednostki,

w których od początku zużycie oleju przekracza 0,5 litra na tysiąc kilometrów.

 

Których dokładnie silników dodyczy problem ?

 

Problem ten dotyczy silników 1,8 TFSI o kodzie CDH montowanych w Audi: A4, A5 i Seacie Exeo

i silników 2,0 TFSI o kodach CDN, CAE i CAD montowanych w Audi: A4, A4L, A5, A6, Q5 i w Seacie Exeo,

a także silników 1,8 TSI o kodach BZB, BYT i CDA montowanych w Audi: A3 i TT, Vw: Golf Passat i Sharan,

Seatach: Altea, Leon, Alhambra, Toledo, oraz Skodach: Octavia, Superb, Yeti,

oraz silników 2,0 TFSI o kodach CAW i CCZ montowanych w Audi: A3 TT, Vw: Golf, Jetta, Scirocco, Eos,

Bora, Passat, Tiguan, Sharan, New Beetle, Seatach: Alhambra, Altea, Leon,  Skodach: Octavia, Superb,

a także silników CFP montowanych w Vw Amaroku i CJK montowanych w Vw Transporterze. 

Silniki EA888 to silniki z łańcuchowym napędem rozrządu, jeżeli nie znamy kodu silnika to najłatwiej

rozpoznać je po charakterystycznej okrągłej obudowie rozrządu z wyjściem regulatora faz rozrządu. 

 

Dlaczego silniki TSI i TFSI biorą olej ?

 

W wyżej wymienionych jednostkach z serii EA888 zastosowano tłoki z bardzo cieńkimi pierścieniami,

których zadaniem było zredukowanie tarcia (poprzez zmniejszenie powierzchni trących).

Obniżenie strat energi pochłanianej przez tarcie miało zmniejszyć zużycie paliwa, oraz emisję CO2.

Niestety pierścienie zgarniające okazały się zbyt delikatne i nie spełniają dobrze swej funkcji zgarniania oleju.

Pierścienie ponadto szybko się zużywają powodując coraz większe przepuszczanie oleju, który jest spalany

co skutkuje powstaniem nagarów, które dodatkowo przyśpieszają zapiekanie się pierścieni w rowkach tłoków,

na skutek czego pierścienie jescze gożej zgarniają olej i jego zużycie (spalenie) rośnie jeszcze bardziej.

 

Tak wygląda stary tłok wyjęty z silnika TFSI, który spalał ponad 1 litr oleju na tysiąc km.

 

 

Tak wygląda nowy oryginalny tłok, który montujemy do silników TFSI podczas remontu.

 

 

Co się dzieje jeśli nie naprawimy samochodu ?

 

Jeśli zlekceważymy problem i nie podejmiemy naprawy tylko będziemy dolewać olej, jego zużycie będzie rosło

silnik będzie zarastał nagarem, tłusty osad spowoduje pogarszanie się smarowania i zatykanie kanałów olejowych,

co skutkuje zniszczeniem turbosprężarki, oraz zacieraniem się wałków rozrządu i wałków wyrównoważających,

oraz zużyciem panewek a w dalszej kolejności uszkodzeniem wału korbowego, lub całkowitym zatarciem silnika.

Zanieczyszczenia spalin powstałe w wyniku spalania bardzo dużych ilości oleju uszkodzą katalizator.

W wyniku spadku ciśnienia oleju spowodowanego szlamem z rozpuszczonych nagarów lub z powodu zatkania kanału

olejowego dochodzi do przeszkoczenia łańcucha rozrządu, ponieważ jest on naciągany przez napinacze hydrauliczne.

Jeśli dojdzie do przeskoczenia łańcucha to zawory uderzają w tłoki i gną się lub łamią. Silnik jes unieruchomiony.

Więc im dłużej zwlekamy z wykonaniem remontu tym jego koszty będą wyższe, na skutek powstałych uszkodzeń.

 

Jak llikwiduje się problem zużywania oleju ?

 

Jedynym skutecznym i pewnym rozwiązaniem problemu spalania oleju jest wymiana tłoków na inne nowe

wzmocnione z masywniejszymi pierścieniami, produkowane i montowane do tych silników od czerwca 2011.

Po prawidłowo wykonanym remoncie z zastosowaniem takich tłoków silniki te spalają 0,05 - 0,25 l. oleju na 1000 km.

Podczas takiej naprawy należy rozebrać cały silnik i dokładnie oczyścić wszystkie elementy z nagarów i szlamu

udrożnić wszystkie kanały olejowe i dolotowe. Oczyszczanie wykonujemy w myjni ultradźwiekowej, która dzięki

technologi kawitacji fal utradźwiekowych perfekcyjnie oczyszcza wszystkie elementy nawet w najbardziej niedostępnych

miejscach, nie powodując przy tym żadnych uszkodzeń czy zarysowań, co jet bardzo ważne przy precyzyjnie

dopasowywanych elementach silnika. Dokładne oczyszczenie wszystkich części i udrożnienie kanałów olejowych

jest bardzo ważne ponieważ pozostałości nagaru mogą w przyszłości spowodować zatkanie bardzo cieniutkich

ścieżek olejowych a w skutek ich niedrożności i niedostatecznego smarowania uszkodzenia, o których piszę powyżej.

Podczas wykonywania remontu należy dokładnie sprawdzić gładź cylindrów, ponieważ w większości przypadków 

są one porysowane i wymagają wykonania szlifu lub nawet wymiany tulei. W trakcie regeneracji wymienia się,

równierz wszystkie panewki, prowadnice i uszczelniacze zaworów, oraz komplet łańcuchów rozrządu z napinaczami 

i prowadnicami. Zgodnie z zasadami mechaniki, oraz wszyskimi instrukcjami napraw, podczas składania silnika

wszyskie uszczelki, simeringi, zaślepki oraz większość śrub momtażowych muszą być wymienione na nowe.

 

Poniżej linki do zestawień części, które wymieniamy podczas typowego remontu silnika TSI i TFSI.

 

Wykaz części wymienianych podczas remontu silnika TSI TFSI z wymianą w samochodzie. 

 

Wykaz części wymienianych podczas remontu silnika TSI TFSI bez montażu w samochodzie.

 

Czy nie wystarczy wymienić wadliwych pierścieni ? 

 

To najczęściej zadawane pytanie przez klientów zainteresowanych naprawą problemu nadmiernego spalania oleju.

Odpowiadam że nie zalecam takiego rozwiązania, ponieważ zaoszczędzi się przy tym niewiele pieniędzy a ryzyko 

że takie przerobione tłoki się rozlecą jest bardzo duże. Przerobienie tłoków jakie oferują niektóre warsztaty polega na

przetoczeniu rowków w tłoku tak aby zastosować szersze pierścienie (takie jak w oryginalnych tłokach nowego typu).

Poprzez takie przeróbki znacznie osłabia się bardzo słaby i delikatny tłok, co w przyszłości doprowadzi do pęknięcia

lub rozpadnięcia się takiego przetoczonego tłoka, a w konsekwencji do bardzo poważnych uszkodzeń silnika.

Oryginalne tłoki nowego typu, poza szerszymi pierścieniami mają też inną konstrukcję (są mocniejsze od starych).   

Ceny takich przeróbek wraz z pierścieniami wahają się w okolicach 1 tyś. złotych a nowe oryginalne kompletne tłoki

kosztują w naszej firmie niewiele ponad 2 tyś. Na koszt cełego remontu składa się duża lista części (link powyżej),

które muszą być wymienione oraz czynności które muszą zostać wykonane aby taka naprawa była skuteczna

i aby samochód nie musiał w szybkim czasie wrócić do warsztatu z innymi problemami lub usterkami silnika.

Na wykonany w naszym warsztacie remont silnika udzielamy 12 miesięcy gwarancji bez limitu kilometrów.

Po wykonanym u nas remoncie w silnikach TSI i TFSI problem olejowy nie powraca nawet po 200 tyś. km.